Politeia ŞerhiMimēsis Ekseninde Bir İnceleme

Kitap Tanıtım Yazısı :
Arka kapak yazısı:
İşte mimēsis tam da burada; sözü edilmeye çalışılan ‘sınır’ bağlamında, öğrenme
arzumuzun bizi getirdiği zihnimizin sınırlarında farkına varabileceğimiz ‘başka’ bir açılıma
işâret edebilir. Bu açılım, bilgi ve erdemin ayrılmazlığında söz konusu, Politeia (Siyâsâ)
diyaloğunun da asıl değindiği ‘hakîkî’ ve ‘âdil’ bir târihselleşme imkânından başka bir şey
değildir. Platon’un Sokratesçi bilgeliği (bilgi ve erdemin ayrılmazlığı) temel alan
philosophia ile açtığı târihsel sahne bu açıdan oldukça önemli ve belirleyicidir; çünkü
evren hakkındaki bilgimizin bizi tanımlayan rolünde insan oluşumuzu belirlediğini ortaya
koyan ilk büyük sistem düşüncesidir.
Politeia Şerhi: Mimesis Ekseninde Bir İnceleme, yalnızca felsefenin değil, bütün bir Batı
kültür ve düşünce tarihinin de başlangıç noktasında yer alan Platon’un Türkçede Devlet
adıyla anılan Politeia diyaloğunu “açmaya” çalışıyor. Bu zorlu görevi yerine getirmek için
metinsel, filolojik, tarihsel bir değerlendirmeyle yetinmeyerek filozoftan günümüze gelene
dek felsefe, bilim, sanat, antropoloji, iktisat, sosyoloji gibi kültür ve düşüncenin çeşitli
alanlarından girişimlerle birlikte Platon düşüncesini okumaya girişiyor. Yaklaşık 2400 yıl
önce yazılmış diyalog üzerine bugün konuşmanın imkân ve anlamını bu aralığı da hesaba
katarak ortaya koyan şârih, Aristoteles, Kant, Hegel, Marx, Heidegger, Adorno gibi birçok
filozofun yanında bilimden (Einstein, Bohr, Heisenberg, Gödel), sanattan (Dürer,
Cézanne, Mondrian, Picasso, Duchamp), edebiyattan (Blake, Baudelaire, Rimbaud,
Tanpınar, Nazım Hikmet, Oktay Rifat) pek çok ismi de metnin örgüsünün çözülmesine
ortak ediyor.
Mimesis kavramıyla düşünce tarihini yeniden (d)okumayı deneyen Haşlakoğlu’nun kitabı,
Platon’a yanlış “düşülen dipnotlar”dan tekrar filozofa ve metinlerine dönerek yepyeni bir
okuma öneriyor. Felsefeyle, Platon’la, toplum, kültür, bilim ve düşüncenin tarihiyle
ilgilenen herkes için mutlaka okunması gereken bir kaynak…
Yazar Hakkında:
Oğuz Haşlakoğlu
1964 yılında Trabzon’da doğdu. 1983’de TED Ankara Koleji’nden mezun oldu. 1983-86 arasında
Boğaziçi Üniversitesi Felsefe Bölümü’ne devam etti. 1986 yılında Mimar Sinan Üniversitesi
(MSÜ) Resim Bölümü’ne girdi. 1991 yılında Lisans, 1993 yılında aynı üniversitede Resim
alanında Yüksek Lisans derecesi aldı. 1999 yılında Boğaziçi Üniversitesi (BÜ) Felsefe Yüksek
Lisansını tamamladı. 2003 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde (MSGSÜ) Resim
alanında Sanatta Yeterlik derecesi aldı. Yurt içi ve yurt dışında çok sayıda kişisel ve grup sergiler
açtı, karma sergilere katıldı; çalıştaylar yaptı, konferans ve seminerler verdi. Son kişisel sergisi
‘Dirim Biçim - Seçki ve Yeni Eserler’ 6 Ocak-6 Şubat 2025 tarihleri arasında gerçekleşti. Temel
kuramsal çalışma alanları olan Sanat Felsefesi, Estetik, Sanat ve Tasarım Kuramları, Platon, Kant,
Hegel, Adorno ve Kadim Grek düşüncesi başta olmak üzere çeşitli uluslararası hakemli ve ulusal
kültür sanat dergilerinde çok sayıda makaleleri yayınlandı. Platon Düşüncesinde Tekhnē (2016),
Sanat Felsefesi ve Estetik Yazıları (2019), Felsefece - Felsefe Yazıları (2021) isimli kitapları
vardır. Ayrıca çeşitli sanatçı kitapları ve sanatçı kataloğu yazdı, kitap bölümü, metin yazarlığı ve
editörlüğü yaptı, sanat eleştirileri kaleme aldı. Hâlen, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık
Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde Doçent Öğretim Üyesi ve İTÜ Güzel Sanatlar Bölümü’nde de
Bölüm Başkanlığı yapmakta, Temel Tasarım, Sanat Felsefesi ve Estetik alanlarında dersler
vermekte, kendi çalışma alanlarında araştırmalarını sürdürmektedir.
- Açıklama
Kitap Tanıtım Yazısı :
Arka kapak yazısı:
İşte mimēsis tam da burada; sözü edilmeye çalışılan ‘sınır’ bağlamında, öğrenme
arzumuzun bizi getirdiği zihnimizin sınırlarında farkına varabileceğimiz ‘başka’ bir açılıma
işâret edebilir. Bu açılım, bilgi ve erdemin ayrılmazlığında söz konusu, Politeia (Siyâsâ)
diyaloğunun da asıl değindiği ‘hakîkî’ ve ‘âdil’ bir târihselleşme imkânından başka bir şey
değildir. Platon’un Sokratesçi bilgeliği (bilgi ve erdemin ayrılmazlığı) temel alan
philosophia ile açtığı târihsel sahne bu açıdan oldukça önemli ve belirleyicidir; çünkü
evren hakkındaki bilgimizin bizi tanımlayan rolünde insan oluşumuzu belirlediğini ortaya
koyan ilk büyük sistem düşüncesidir.Politeia Şerhi: Mimesis Ekseninde Bir İnceleme, yalnızca felsefenin değil, bütün bir Batı
kültür ve düşünce tarihinin de başlangıç noktasında yer alan Platon’un Türkçede Devlet
adıyla anılan Politeia diyaloğunu “açmaya” çalışıyor. Bu zorlu görevi yerine getirmek için
metinsel, filolojik, tarihsel bir değerlendirmeyle yetinmeyerek filozoftan günümüze gelene
dek felsefe, bilim, sanat, antropoloji, iktisat, sosyoloji gibi kültür ve düşüncenin çeşitli
alanlarından girişimlerle birlikte Platon düşüncesini okumaya girişiyor. Yaklaşık 2400 yıl
önce yazılmış diyalog üzerine bugün konuşmanın imkân ve anlamını bu aralığı da hesaba
katarak ortaya koyan şârih, Aristoteles, Kant, Hegel, Marx, Heidegger, Adorno gibi birçok
filozofun yanında bilimden (Einstein, Bohr, Heisenberg, Gödel), sanattan (Dürer,
Cézanne, Mondrian, Picasso, Duchamp), edebiyattan (Blake, Baudelaire, Rimbaud,
Tanpınar, Nazım Hikmet, Oktay Rifat) pek çok ismi de metnin örgüsünün çözülmesine
ortak ediyor.
Mimesis kavramıyla düşünce tarihini yeniden (d)okumayı deneyen Haşlakoğlu’nun kitabı,
Platon’a yanlış “düşülen dipnotlar”dan tekrar filozofa ve metinlerine dönerek yepyeni bir
okuma öneriyor. Felsefeyle, Platon’la, toplum, kültür, bilim ve düşüncenin tarihiyle
ilgilenen herkes için mutlaka okunması gereken bir kaynak…
Yazar Hakkında:
Oğuz Haşlakoğlu
1964 yılında Trabzon’da doğdu. 1983’de TED Ankara Koleji’nden mezun oldu. 1983-86 arasında
Boğaziçi Üniversitesi Felsefe Bölümü’ne devam etti. 1986 yılında Mimar Sinan Üniversitesi
(MSÜ) Resim Bölümü’ne girdi. 1991 yılında Lisans, 1993 yılında aynı üniversitede Resim
alanında Yüksek Lisans derecesi aldı. 1999 yılında Boğaziçi Üniversitesi (BÜ) Felsefe Yüksek
Lisansını tamamladı. 2003 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde (MSGSÜ) Resim
alanında Sanatta Yeterlik derecesi aldı. Yurt içi ve yurt dışında çok sayıda kişisel ve grup sergiler
açtı, karma sergilere katıldı; çalıştaylar yaptı, konferans ve seminerler verdi. Son kişisel sergisi
‘Dirim Biçim - Seçki ve Yeni Eserler’ 6 Ocak-6 Şubat 2025 tarihleri arasında gerçekleşti. Temel
kuramsal çalışma alanları olan Sanat Felsefesi, Estetik, Sanat ve Tasarım Kuramları, Platon, Kant,
Hegel, Adorno ve Kadim Grek düşüncesi başta olmak üzere çeşitli uluslararası hakemli ve ulusal
kültür sanat dergilerinde çok sayıda makaleleri yayınlandı. Platon Düşüncesinde Tekhnē (2016),
Sanat Felsefesi ve Estetik Yazıları (2019), Felsefece - Felsefe Yazıları (2021) isimli kitapları
vardır. Ayrıca çeşitli sanatçı kitapları ve sanatçı kataloğu yazdı, kitap bölümü, metin yazarlığı ve
editörlüğü yaptı, sanat eleştirileri kaleme aldı. Hâlen, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık
Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde Doçent Öğretim Üyesi ve İTÜ Güzel Sanatlar Bölümü’nde de
Bölüm Başkanlığı yapmakta, Temel Tasarım, Sanat Felsefesi ve Estetik alanlarında dersler
vermekte, kendi çalışma alanlarında araştırmalarını sürdürmektedir.Stok Kodu:9786256647800Boyut:15x24Sayfa Sayısı:584Basım Yeri:İstanbul
- Taksit Seçenekleri
- Yorumlar