Çocuklarda Tipik Motor ve Fonksiyonel Gelişim
Mucizevi bir gelişimin en önemli örneği, çocukların, doğum öncesi dönemde başlayan, bebeklikte çok hızlı
devam eden ve çocukluk çağı boyunca süren gelişimleridir. Bu sürece, biz fizyoterapistler olarak, tipik motor
gelişim ve fonksiyonel gelişimi etkileyen gelişim basamaklarına yakından bakmak ve bilimsel verileri, klinik
bilgilerimiz ile harmanlayarak sizlere bu kitap içinde sunmak istedik.
Bebekler büyür, deneyimleyerek öğrenir ve gelişim basamaklarına ulaşır. Gelişimsel dönüm noktaları, bebekler
hareket etmeyi, görmeyi, duymayı, iletişim kurmayı ve başkalarıyla etkileşim içinde olmayı öğrenirken meydana
gelen değişiklikler ile şekillenir. Genel olarak, gelişim çoğunlukla çocuklarda zamansal bir sıra ile gerçekleşir,
ancak fonksiyonel beceriler farklı yaşlarda veya zamanlarda, beslenme, ailesel şartlara, çevresel faktörlere,
genetik etkilenmelere, çocuğun iyi olma haline hatta kültürel yapıya göre gelişebilir, olgunlaşma değişebilir ve
bazen farklılıklar ortaya çıkabilir.
Bu kitapta sizlere sunmaya çalışacağımız “Tipik motor ve fonksiyonel gelişim” her ne kadar daha genetik olarak
“programlı” olsa da, çocuklar özellikle motor gelişim basamağındaki becerilerini öğrenirler, nörojenik grup
seleksiyon teorisi ve dinamik sistemler teorisine göre, çevre ve deneyim fırsatlarından etkilenerek
olgunlaştırırlar. Bu kitapta, perinatal dönemden 6. yaşa kadar bebek ve çocuklarda tipik motor ve fonksiyonel
gelişimi tüm gelişim alanlarının etkileşimini de dikkate alarak sizlere sunmaya çalışıldı.
Bebekler ve çocuklar aktif katılımcılardır. Gelişimleri ve kapasitelerindeki bireysel farklılıklar ve aileler
tarafından nasıl yönlendirildikleri bu aktifliklerini etkiler. Gelişimsel dönüm noktaları, bebeklerde hareket
etmeyi, görmeyi, duymayı, iletişim kurmayı ve başkalarıyla etkileşim kurmayı öğrenirken meydana gelen
değişiklikleri izler ve bunları motor gelişimlerine de aktarırlar. Çocukluk çağının yaklaşık ilk 6 yılında, aileleri ve
büyüdükleri çevre, bireysel farklılıklar gibi gelişimlerini etkileyen tüm faktörler gelişim üzerinde etkili
olmaktadır.
Bebeğin yaşamının ilk yılı beyin gelişiminde kritik bir dönemdir. Güncel çalışmalar, beyinde yüksek
yenilenmenin ve hızlı öğrenmenin olduğu bebeklik süresince uygulanan müdahalelerin daha etkili olabileceğini
göstermektedir. Bu yüzden gelişim geriliği olan bebeklerin erken dönemde tanımlanması, uygun müdahalelerin
yapılabilmesi için önemlidir.
Bazı bebeklerin ve çocukların gelişimlerinde gecikmeler olur, ancak bu gecikmelerin kısa vadeli mi yoksa kalıcı
mı olduğunu tespit edebilmek çok önemlidir. Fizyoterapistler olarak çoçuklarda tipik motor ve fonksiyonel
gelişimin etkin değerlendirebilmesi; ailelere ve ilgili sağlık profesyonellerine geri bildirim yapabilmeleri, gerekli
“erken müdahale” nin başlaması ve gelişimin takibi için çok önem taşımaktadır. Fizyoterapi ve rehabilitasyon
lisans ve lisansüstü eğitimlerinde, bebeğin ve çocuğun tipik motor ve fonksiyonel gelişiminin kavranması, çocuk
alanında uygulanacak habilitasyon uygulamaları için çok önem taşımaktadır. Alanda çalışan profesyonellerin,
bebekleri ve çocukları nasıl algıladıkları, yorumladıkları gerekli müdahalelerin yapılanması açısından çok önem
taşır. Bu kitabın, fizyoterapistlere ve ilgili sağlık profesyonellerine çocuğun “ motor gelişim ve fonksiyon gelişimi
ile ilgili” bir pencere açmasını diliyoruz.
Hacettepe Üniversitesi’nde, 1985 yılında öğrenci olarak başladığım yolculuğumda, Hacettepe Üniversitesi;
akademik, klinik ve kişisel gelişimimde çok önemli idi. Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon
Fakültesi çatısı altında öğrencisi olduğum, bana eğitim veren ve yol gösteren tüm hocalarıma ve beraber
çalışmalar yaptığım akademisyen ve klinisyen arkadaşlarıma çocuklarla yaptığım bu yolculukta bana verdikleri
destek için sonsuz şükranlarımı sunarım.
Tipik motor gelişimde sınır taşları çok önem göstermektedir. Her bir bölümün sonuna editör olarak habilitasyon
ekibine yol gösterecek klinik notları tecrübelerime dayanarak eklemeye çalıştım, motor gelişime dair deneyime
dayalı küçük notların okuyucularımız için faydalı olmasını dilerim.
Kitabın yazılmasında, kitap bölüm yazarı olarak yer alan, önce öğrencim, sonra meslektaşlarım olan sevgili
akademisyenler Ayşe Numanoğlu Akbaş, Cemil Özal, Duygu Türker, Duygu Korkem Yorulmaz, Özge Çankaya,
Kübra Seyhan Bıyık ve Kıvanç Delioğlu’na çok teşekkür ederim. Çocuk alanına gönül verdiler, eğitimlerini büyük
bir özveri ile ilmek ilmek ördüler, benim şansım da onların bu gelişimine danışmanlık yapmak, eşlik etmek oldu.
Her birine sonsuz teşekkür ediyorum.
Kitabın yayınlanmasında üstün gayret ve titizlik gösteren Hipokrat Yayınevine çok teşekkür ederim.
En son teşekkür bizlere bu kitabın içine yansıtmaya çalıştığımız birçok bilgiyi bizlere öğreten, deneyimi yaşatan
ailelere ve çocuklara, çok teşekkür ederiz.
Tüm okurlara, meslektaşlarımıza, öğrencilerimize, ailelerimize sevgi ve saygılarımla.
Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel
- Açıklama
Mucizevi bir gelişimin en önemli örneği, çocukların, doğum öncesi dönemde başlayan, bebeklikte çok hızlı
devam eden ve çocukluk çağı boyunca süren gelişimleridir. Bu sürece, biz fizyoterapistler olarak, tipik motor
gelişim ve fonksiyonel gelişimi etkileyen gelişim basamaklarına yakından bakmak ve bilimsel verileri, klinik
bilgilerimiz ile harmanlayarak sizlere bu kitap içinde sunmak istedik.
Bebekler büyür, deneyimleyerek öğrenir ve gelişim basamaklarına ulaşır. Gelişimsel dönüm noktaları, bebekler
hareket etmeyi, görmeyi, duymayı, iletişim kurmayı ve başkalarıyla etkileşim içinde olmayı öğrenirken meydana
gelen değişiklikler ile şekillenir. Genel olarak, gelişim çoğunlukla çocuklarda zamansal bir sıra ile gerçekleşir,
ancak fonksiyonel beceriler farklı yaşlarda veya zamanlarda, beslenme, ailesel şartlara, çevresel faktörlere,
genetik etkilenmelere, çocuğun iyi olma haline hatta kültürel yapıya göre gelişebilir, olgunlaşma değişebilir ve
bazen farklılıklar ortaya çıkabilir.
Bu kitapta sizlere sunmaya çalışacağımız “Tipik motor ve fonksiyonel gelişim” her ne kadar daha genetik olarak
“programlı” olsa da, çocuklar özellikle motor gelişim basamağındaki becerilerini öğrenirler, nörojenik grup
seleksiyon teorisi ve dinamik sistemler teorisine göre, çevre ve deneyim fırsatlarından etkilenerek
olgunlaştırırlar. Bu kitapta, perinatal dönemden 6. yaşa kadar bebek ve çocuklarda tipik motor ve fonksiyonel
gelişimi tüm gelişim alanlarının etkileşimini de dikkate alarak sizlere sunmaya çalışıldı.
Bebekler ve çocuklar aktif katılımcılardır. Gelişimleri ve kapasitelerindeki bireysel farklılıklar ve aileler
tarafından nasıl yönlendirildikleri bu aktifliklerini etkiler. Gelişimsel dönüm noktaları, bebeklerde hareket
etmeyi, görmeyi, duymayı, iletişim kurmayı ve başkalarıyla etkileşim kurmayı öğrenirken meydana gelen
değişiklikleri izler ve bunları motor gelişimlerine de aktarırlar. Çocukluk çağının yaklaşık ilk 6 yılında, aileleri ve
büyüdükleri çevre, bireysel farklılıklar gibi gelişimlerini etkileyen tüm faktörler gelişim üzerinde etkili
olmaktadır.
Bebeğin yaşamının ilk yılı beyin gelişiminde kritik bir dönemdir. Güncel çalışmalar, beyinde yüksek
yenilenmenin ve hızlı öğrenmenin olduğu bebeklik süresince uygulanan müdahalelerin daha etkili olabileceğinigöstermektedir. Bu yüzden gelişim geriliği olan bebeklerin erken dönemde tanımlanması, uygun müdahalelerin
yapılabilmesi için önemlidir.
Bazı bebeklerin ve çocukların gelişimlerinde gecikmeler olur, ancak bu gecikmelerin kısa vadeli mi yoksa kalıcı
mı olduğunu tespit edebilmek çok önemlidir. Fizyoterapistler olarak çoçuklarda tipik motor ve fonksiyonel
gelişimin etkin değerlendirebilmesi; ailelere ve ilgili sağlık profesyonellerine geri bildirim yapabilmeleri, gerekli
“erken müdahale” nin başlaması ve gelişimin takibi için çok önem taşımaktadır. Fizyoterapi ve rehabilitasyon
lisans ve lisansüstü eğitimlerinde, bebeğin ve çocuğun tipik motor ve fonksiyonel gelişiminin kavranması, çocuk
alanında uygulanacak habilitasyon uygulamaları için çok önem taşımaktadır. Alanda çalışan profesyonellerin,
bebekleri ve çocukları nasıl algıladıkları, yorumladıkları gerekli müdahalelerin yapılanması açısından çok önem
taşır. Bu kitabın, fizyoterapistlere ve ilgili sağlık profesyonellerine çocuğun “ motor gelişim ve fonksiyon gelişimi
ile ilgili” bir pencere açmasını diliyoruz.
Hacettepe Üniversitesi’nde, 1985 yılında öğrenci olarak başladığım yolculuğumda, Hacettepe Üniversitesi;
akademik, klinik ve kişisel gelişimimde çok önemli idi. Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon
Fakültesi çatısı altında öğrencisi olduğum, bana eğitim veren ve yol gösteren tüm hocalarıma ve beraber
çalışmalar yaptığım akademisyen ve klinisyen arkadaşlarıma çocuklarla yaptığım bu yolculukta bana verdikleri
destek için sonsuz şükranlarımı sunarım.
Tipik motor gelişimde sınır taşları çok önem göstermektedir. Her bir bölümün sonuna editör olarak habilitasyon
ekibine yol gösterecek klinik notları tecrübelerime dayanarak eklemeye çalıştım, motor gelişime dair deneyime
dayalı küçük notların okuyucularımız için faydalı olmasını dilerim.
Kitabın yazılmasında, kitap bölüm yazarı olarak yer alan, önce öğrencim, sonra meslektaşlarım olan sevgili
akademisyenler Ayşe Numanoğlu Akbaş, Cemil Özal, Duygu Türker, Duygu Korkem Yorulmaz, Özge Çankaya,
Kübra Seyhan Bıyık ve Kıvanç Delioğlu’na çok teşekkür ederim. Çocuk alanına gönül verdiler, eğitimlerini büyük
bir özveri ile ilmek ilmek ördüler, benim şansım da onların bu gelişimine danışmanlık yapmak, eşlik etmek oldu.
Her birine sonsuz teşekkür ediyorum.
Kitabın yayınlanmasında üstün gayret ve titizlik gösteren Hipokrat Yayınevine çok teşekkür ederim.
En son teşekkür bizlere bu kitabın içine yansıtmaya çalıştığımız birçok bilgiyi bizlere öğreten, deneyimi yaşatan
ailelere ve çocuklara, çok teşekkür ederiz.
Tüm okurlara, meslektaşlarımıza, öğrencilerimize, ailelerimize sevgi ve saygılarımla.
Prof. Dr. Mintaze Kerem GünelStok Kodu:9786257399494Boyut:16x24Sayfa Sayısı:464Basım Yeri:AnkaraBasım Tarihi:2022Kapak Türü:Karton KapakDili:Türkçe
- Taksit Seçenekleri
- Axess KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim650,00650,002325,00650,003216,67650,00Ziraat BankkartTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim650,00650,002325,00650,003216,67650,00Maximum KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim650,00650,002325,00650,003216,67650,00Diğer KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim650,00650,002--3--
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.